Ruwe Diamanten Festival

Ronde 1

25 feb 2024

info

locatie

Café De King

start

15:00 uur

entree

Gratis

verslag

Zondag 25 februari was café De King aan het Roermondse Stationsplein het decor van de aftrap van het Ruwe Diamanten Festival van Roermond In Tune. Dit jaar heeft de organisatie ervoor gekozen om een wedstrijdelement aan het festival toe te voegen. Er zijn drie voorrondes en één finale. Per voorronde strijden drie bands om een plek in de finale. In die spannende finale wordt door een deskundige jury bepaald welke talentvolle Roermondse band op 23 november het Liverpool aan de Maas festival mag openen. Er stond (en staat) dus wel wat op het spel…

ZARATAN – Blues rocks!
Aan de bluesband Zaratan uit Maastricht (dat we maar even beschouwen als Groot Roermond) de eer om het spits af te bijten. Covers en eigen werk werden afgewisseld, waaronder een nummer dat pas de dag van tevoren geschreven was. Respect! En voor een toegift draaiden ze hun hand ook niet om. Hoewel het voor de band het eerste optreden was, was podiumvrees nergens te vinden. Zangeres Zita had daarnaast lovende woorden over Roermond In Tune-voorzitter Eddie en zijn MuziekLoodz. “Het is voor ons elke keer een takke-eind rijden vanuit Maastricht, maar het is onze beste beslissing ooit!” Juryleden Paul en Gregor over Zaratan: “De zangeres heeft een mooie stem met een warm soulvol randje. Lekker bandje met een lekker eigenwijze sound.”

SEKUND – Talentvolle zanger!
Het kon natuurlijk niet uitblijven dat de Roermondse rockband Sekund als tweede mocht laten zien en horen wat ze in hun mars, ehh ik bedoel natuurlijk groove hadden. Vlotte rocknummers wisselden elkaar in een even zo vlot tempo op en in no-time hadden ze de hele set (inclusief toegift) er doorheen gespeeld. Zanger Luuk heeft naast zijn gitaar niet voor niks de microfoon in handen, want zijn zang viel erg in de smaak. Ook voor Sekund was het hun eerste optreden. Juryleden Paul en Gregor over Sekund: “Warme volle rocksound. Smaakvolle gitaarsolo’s en lekker gruizige zang. Mooi dynamisch optreden waarmee ze het publiek weten te boeien.”

DUTCH STEEL – Hoezo oordoppen in?!
De laatste band was Dutch Steel, eveneens uit Roermond en omstreken. Op de Instagrampagina van Roermond in Tune hadden ze al aangekondigd over slechtst drie volumes te beschikken: hard, harder en hardst! Die disclaimer had het publiek wel gelezen, want nog vóór het eerste nummer had de hele kroeg uit voorzorg al een paar stappen achteruit gezet. Een uur lang was een stampvolle King getuige van een hoop drum-, gitaar-, bas- en zanggeweld. Van AC/DC tot Iron Maiden, al het hardrock- en metalrepertoire dat er bestaat op deze aardkloot knalde uit de boxen. Juryleden Paul en Gregor over Dutch Steel: “Meest geroutineerde band met een aanstekelijk enthousiasme. Repertoire strak uitgevoerd, staat als een huis.”

DE WINNAAR IS …
Ondanks dat elke band zich ‘de tering’ had gerepeteerd in de MuziekLoodZ, kon er maar één doorgaan naar de finale. De jury vond alle drie de bands ‘voor ruwe diamanten al behoorlijk geslepen’, zeker voor het eerste optreden. Hoewel Dutch Steel de meest geroutineerde band was, viel Zaratan het meest in de smaak dankzij eigen werk, hun afwijkende genre en doordat zij ‘de meest ruwe diamant waren’. En laat dat nou net de insteek van het festival zijn. 

Al die takke-eindjes rijden vanuit Maastricht hebben voorlopig goed uitgepakt!

credits